Aktiedrottning av Isabella Löwengrip & Pingis Hadenius fick jag i julklapp. Det är en nyutkommen bok av de framgångsrika affärskvinnorna Isabella Löwengrip & Pingis Hadeni us. Syftet är, liksom med övriga böcker de skrivit, samt Economista-podden, att kvinnor ska få bättre ekonomiskt självförtroende. Naturligtvis kan även män ha nytta av den. Bägge kvinnorna är kunniga i aktieaffärer, speciellt Pingis, och ger enkel information om aktievärlden. Jag är själv en beundrare av de bägge, som investerar i sina företag och dessutom gör det framgångsrikt. Önskar att jag haft sådana förebilder när jag var yngre. Men det är aldrig försent och det är med glädje jag läser om aktiernas komplicerade värld. Fast egentligen är den inte så komplicerad som man tror.

Aktier och sparande

Vi får en grundkurs i vad man ska tänka på vad gäller aktier och sparande, vi får lära oss de viktigaste orden och vad de innebär, hur man väljer aktier, hur de värderas, vad man ska tänka på när man kollar upp om ett företag är solitt i längden, vad det kostar att köpa och sälja, vilka alternativ finns. De delar med sig av berättelser från verkliga livet, berättar om framgångar och misslyckanden. Dessutom råd från vana aktieinnehavare. Det är inspirerande läsning och framförallt känns det som att det här kan jag göra. Någonstans måste man börja.

Inte ett roulettspel

De visar också att man kan börja med små medel. Att tänka på är dock att varje gång man köper och säljer aktier så tar banken/Avanza, eller var man väljer att köpa sina aktier, en avgift. Ju mer man köper desto billigare per aktie. Ett annat råd är att satsa så mycket man kan avvara. Det ska inte vara ett roulettspel där ens sparpengar eller hyran försvinner upp i rök.

Lättläst introduktion

En lättläst introduktion till aktiemarknaden. Jag har gett boken till min son som ska börja investera i aktier. Ett utmärkt sätt för ungdomar att bli intresserade och lära sig från unga år. Ett annat sorts spel. För visst är det kul att gå in och titta på hur det går för ens aktier. Åtminstone när de går upp!

© Lisbeth Ekelöf

Fler recensioner

Aktiedrottning av Isabella Löwengrip & Pingis Hadenius är en recension.