Au pair av Cecilia Hansson är en bok som inte passar in i den gängse beskrivningen av hur en roman ska se ut. Den består av korta brottstycken som sammanfogade bildar en berättelse om att vara ung på 1990-talet. Om att vara en ung kvinna. Om att bo i ett främmande land utan någon att egentligen anförtro sig åt. Och ytterst, om att vara kär och oönskad.

Jag fick höra författaren berätta

Jag hade förmånen att få höra Cecilia Hansson berätta om sin bok i ett mindre sällskap en kväll i bokhandeln Lohrs Pocket MedMera i Göteborg. Att höra henne tala om sin process med skrivande och redigering av boken var otroligt givande och inspirerande. Eftersom jag själv skriver var det en verklig förmån att få höra om arbetet med boken. Hur författaren arbetat med att flytta runt de fragment som romanen är berättad i och uppbyggd av. De flesta sidor består av mindre än tio rader. Och det är fascinerande och imponerande att se hur en berättelse byggs upp som poesi: Tätt och laddat. Ett exempel här, sidan 16 i sin helhet:

”Vi står på skoltrappan och får knappt fram studentsången. 29 vitklädda tjejer som sjungit i skolkören och kan allt om filosofi, psykologi och matte. Som pluggat historia, tyska, franska, engelska och spanska på nätter och håltimmar, satt upp teaterpjäser och musikshower, vi kan hela periodiska systemet utantill.”

Tidigare böcker

Cecilia Hansson romandebuterar med Au pair, men som poet debuterade hon redan 2002 med boken Revbensdagar, morgnar. Efter den har hon gett ut ytterligare tre diktsamlingar. Varav en ett samarbete med en norsk författare. De tre diktsamlingarna som Cecilia Hansson ensam skrivit finns nu i nyutgåva i en samlingsvolym. Hon har även gett ut en faktabok: Hopplöst, men inte allvarligt. Konst och politik i Centraleuropa (2017).

Bokens bakgrund


Au pair har ett självbiografiskt material i botten. Cecilia Hansson var verkligen au pair i Wien efter gymnasiet. Men boken behandlar så mycket mer än de tre au pair-familjerna och förälskelsen i tyskläraren. Den beskriver gymnasietiden före året i Österrike. Dessutom behandlar den studietid, familjeliv och livet som författare efteråt. Jobbet med att vara kreativ, att vara kvinna. Arbetet med att lära sig att säga vad man vill ha och behöver. Kampen mellan att vilja bli accepterad och att vilja vara sann. Från Au pair, s. 90:

”Wien som utgör ett slags litterär urscen för mig som författare. Ett lakansvitt landskap av drömmar och ”tänk om”-händelser.


Har alla författare, alla skapande människor, en konstnärlig urscen? Som de kommer tillbaka till, som allting uppstår ur? Och hur kommer man vidare?”

 

Au pair av Cecilia Hansson finns på Bokus och Adlibris.

 

© Cathrin Monell

Mer i bokbloggen