Du har fått förlagskontrakt på din bok eller så ger du ut den på eget förlag. Då börjar det svåraste i hela bokbranschen, hur boken ska hitta sina läsare. Jag har knåpat ihop ett skrivtips, Så marknadsför du din bok, där jag delar med mig av mina tips på hur du kan göra.

Innehåll
Alla författare måste själva marknadsföra sin bok

Du som skrivit boken är också den bästa marknadsföraren av den. Idag är det nästan omöjligt att enbart lita på att läsarna ska hitta din bok på egen hand eller med förlagets strategi att nå ut i bruset. Dessutom kräver förlagen att du aktivt ska arbeta för att sälja boken.
Marknadsföring tar tid, mycket mer än du först tror, stark uthållighet och inte minst kreativitet. Har du kontrakt med ett större förlag brukar de kunna ge tips och stöd. Ger du själv ut din bok ligger det på dig att köpare och läsare hittar din bok bland alla andra böcker.
Ditt engagemang är det viktigaste oavsett form av utgivning. Och det startar redan innan boken är utgiven. Här kommer fyra faser i att så marknadsför du din bok om du vill lyckas.
1. Medan du skriver manuset:
- Ta reda på bokens målgrupp. Kön? Ålder? Intressen? Plus allt annat som relevant.
- Skaffa en hemsida eller blogg där du börjar skriva om ditt bokprojekt medan du skriver manus, under redigering, medan du väntar på att få förlagskontrakt eller när du börjar formge inlagan och omslaget.
- Skapa ett nyhetsbrev och samla in e-postadresser.
- Var aktiv i sociala medier som Instagram, Facebook, TikTok m.fl. och berätta om din väg till att du håller boken i din hand.
Under redigering och tryckning

När du fått ditt bokkontrakt eller bestämt dig för att ge ut den själv är det dags för den slutliga redigeringen och tryckningen. Så marknadsför du din bok i den fasen.
2. När boken ska tryckas:
- Skriv en beskrivning av boken som locka läsare, recensenter och bokbloggare. Vad gör din bok unik?
- Berätta i din blogg och sociala medier att boken är på väg ut.
- När du har lanseringsdatumet klart går du ut med det och ser till att hålla det.
- Anmäl boken till Bokinfo så att den går att köpa i Bokus, Adlibris m.fl.
Boken är ute och ska hitta sina läsare

Boken har äntligen kommit ut och du har fått dina egna exemplar av boken. Så marknadsför du din bok i tredje fasen.
3. Boken har lanserats:
- Sälj boken till ett extra lågt pris under en kort tid i din blogg och via sociala medier.
- Utnyttja dina nätverk och be vänner, bekanta och kollegor att sprida den glada nyheten.
- Be också att de skriver recensioner på Goodreads, Boktipset, Amazon, Storytel och liknande ställen.
- Ta kontakt med föreningar och företag som kan vara intresserad av din bok.
- Leta efter grupper i Facebook och andra sociala medier som kan vara intresserade av temat i din bok och berätta om den där.
- Skicka pressmeddelanden till lokaltidningar, facktidningar, bokbloggar och poddar. Följ upp och erbjud recensionsexemplar till de som är intresserade av det.
- Försök hitta poddar där du kan medverka och berätta om din bok.
När lanseringen är över

När du haft releasefest och vardagen börjar infinna sig är inte marknadsföringen över. Nej, nu börjar den långsiktiga fasen som håller på så länge du orkar och boken fortfarande intresserar läsare. I denna fas av så marknadsför du din bok får du tips hur du kan hålla intresset uppe för boken i år efter år.
4. Långsiktig marknadsföringen:
- Att delta i bokmässor och stå vid bokbord kostar ofta mer än du kan få in på försäljningen. Men samtidigt ger det ringar på vattnet för en lång tid framåt.
- Ta kontakt med din lokala handlare vid jul och andra event. Upprepa det år efter år.
- Be om boksigneringar, högläsningar eller författarsamtal hos din lokala bokhandlare och ditt bibliotek. Svara de inte ja, på dem igen och igen.
- Skapa kampanjer och tävlingar runt din bok och låt det vara återkommande.
- Ha alltid ett par exemplar av din bok med dig. Din nästa läsare kan dyka upp var och när som helst.
- Var påhittig och testa nya och unika sätta att låta din bok hitta sina läsare.
- Glöm inte bort att utvärdera vad som fungerar och inte och anpassa din strategi därefter.
Annonsering

Jag har testat olika typer av annonsering och det har sällan resulterat i någon försäljning. Men testa gärna att med små budgetar marknadsföra inlägg på Facebook, Instagram, TikTok och LinkedIn. Glöm inte bort att utvärdera annonsering.
Så marknadsför du din bok, sammanfattning:

- Bygg en stark digital närvaro och engagera din målgrupp på sociala medier.
- Utnyttja nätverk, bokbloggare och influencers för att skapa trovärdighet och synlighet.
- Samarbeta med bokhandlare, bibliotek och arrangera egna evenemang.
- Satsa på recensioner, smart annonsering och kreativa kampanjer.
- Fortsätt marknadsföra och anpassa din strategi efterhand.
Marknadsföring tar tid och den ska vara långsiktigt. Välj därför att göra det som du tycker är roligt och passar dig. Det gäller oavsett om du har ett förlagskontrakt eller ger ut boken själv. Lycka till!.
Bonustips: Författarintervju

Var med i SkrivarSidans intervjuserie Fem frågor där jag frågar ut författare. Mer info.
SkrivarSidan behöver ditt stöd
Vill du skänka en slant, mins 30 kr eller valfritt belopp, till SkrivarSidans underhåll gör du det genom att
Swisha till 123 540 62 85
Sätt in på Bankgironr 743-0804
Via Paypal till irene@poeten.se
© Iréne S Räisänen
Läs också

När du läst Så marknadsför du din bok fortsätt med Författarblogg är en bra idé 2025, Skriv baksidestexten till din självbiografi och Se upp för oseriösa bokförlag.

WEBBANSVARIG
Iréne Svensson Räisänen
Administratör, författare och skapare av SkrivarSidan. Iréne har givit ut 5 diktsamlingarna, 3 skrivhandböcker, 1 novellsamling och deltar i 40-talet antologier. Dessutom har hon skrivit radiopjäser, i kulturtidskrifter och tidningar. Hon har författarbloggen poeten.se.
Lämna ett svar till Birgitta Avbryt svar