Hoppa till innehåll

Plantering i romaner och noveller

    Plantering i romaner och noveller

    Plantering i romaner och noveller är ett skrivtips. Plantering är vanligt i ett filmmanus och i kriminalromaner. Det förekommer också i romaner och längre noveller.

    Det klassiska sättet att förklara vad planering är ”Om ett gevär visas i början på en film bör det vara avfyrat innan filmen är slut.” I ett filmmanus planteras det och skördas det gång på gång. Detsamma gäller i en kriminalroman där ledtrådar och villospår läggs ut hela manuset igenom.

    Plantera och skörda i slutet

    Två händer som håller en planta

    När det gäller plantering i en roman eller en lång novell så kan du plantera i inledning för att skörda i slutet. Jag brukar också kalla det för återsyftning till inledningen.

    Återsyftning

    Återsyftning

    I min novell I ett rum på 5:e våningen inleder jag så här:

    ”Utan ingång är inget rum, inte heller mitt. Tre dörrar kan öppnas, en går till hallen där mina ytterkläder hänger i väntan. Mellan köket och rummet finns en glasdörr, den är alltid öppen då jag lagar mat. Den tredje dörren den är också den av glas, fast samtidigt ett fönster, genom balkongdörren syns skogen jag ofta längtar till.”

    Ur Trollen spricker inte i ljuset

    och slutar så här:

    ”Mitt rum på 5:e våningen är mitt hem, min borg och hit finns ingen adress.”

    Ur Trollen spricker inte i ljuset

    Plantering i romaner och noveller samma som i film

    Film

    En roman är ju längre och ger utrymme för flera planteringar. I princip så gäller samma sak som i film. Du skriver om något i förbifarten och återsyftar sedan till det längre fram i romanen. Då visat det sig ofta ha en större betydelse för handlingen än läsaren trott då det först nämndes.

    Det var meningen att jag skulle börja min självbiografiska roman så här:

    ”Varför finns det ingen manual för hur du pratar med henne du en gång kallat mamma? Jag skulle verkligen behöva en. Min mamma, som inte är min biologiska mor, ringde nyligen och vi pratade för första gången på 27 år. Försökte i varje fall. Fast det stämmer inte. Vi samtalade per telefon också två dagar innan Anna Lindh mördades, strax efter att polisen ringt på och berättade att min biologiska pappa hittats död i sin säng.”

    Ur Det ingen ville veta

    och sista kapitlet skulle starta så här:

    ”Nej, någon manual har jag inte. Jag vet inte hur jag talar med henne som jag ser som min mamma. Hon som fortfarande kallar mig ”min lilla Iréne”. Därför har jag skrivit den här boken. Med den vill jag också berätta för henne att hon missade mitt bröllop med Tuulikki på trettondagsafton 1995. Att hon verkligen gått miste om något när hon aldrig har träffat sina båda barnbarn och barnbarnsbarn.”

    Ur Det ingen ville veta

    Sammanfattning:

    Sammanfattning

     Lär dig av filmmanus- och kriminalförfattarna hur du planterar.

    Tips: 

    Lampa i en pratbubbla

    Läs romaner och noveller och lär av andra författare hur du kan göra.

    Om plantering i en roman

    Att plantera i en roman handlar om att subtilt lägga in information, detaljer eller ledtrådar tidigt i berättelsen som får betydelse senare. Det skapar en känsla av sammanhang och belöning för läsaren när allt faller på plats. Här är några effektiva sätt att göra det:

    1. Förutseende detaljer (Chekhovs gevär)

    Om du nämner en detalj, se till att den har en funktion senare. Exempel:

    • Om en karaktär hittar en rostig nyckel i kapitel 3, borde den öppna något viktigt i kapitel 15.
    • Om en person har en ovanlig fobi, kan den spela en roll i en spännande scen senare.

    2. Subtila dialoger

    Låt karaktärer säga saker som först verkar obetydliga men som senare får en djupare mening. Exempel:

    • ”Jag har alltid haft en dålig känsla för den där bron.” – och senare kollapsar bron.
    • ”Pappa brukade gömma saker i böcker.” – och senare hittar huvudpersonen ett avgörande brev där.

    3. Återkommande symboler och teman

    Symbolik kan planteras i små doser och sedan få större betydelse. Exempel:

    • En liten flicka leker med en röd ballong i början av boken, och i slutet blir den röda ballongen en symbol för något dramatiskt.

    4. Små mysterier som löses senare

    Bygg upp små gåtor som ger läsaren tillfredsställelse när de får svar. Exempel:

    • En karaktär får anonyma brev utan avsändare. Under berättelsens gång blir det tydligt vem som skickat dem och varför.

    5. Plantera misstro (falska ledtrådar, ”red herrings”)

    För villospår som får läsaren att tro en sak, men som senare visar sig vara något annat. Exempel:

    • En person verkar vara skurken, men ledtrådarna visar sig leda fel.

    ps. Jag har redigerat och faktagranskat AI:s text.

    SkrivarSidan behöver ditt stöd

    Vill du skänka en slant, mins 30 kr eller valfritt belopp, till SkrivarSidans underhåll gör du det genom att
    Swisha till 123 540 62 85
    Sätt in på Bankgironr 743-0804
    Via Paypal till irene@poeten.se

    © Iréne S Räisänen

    Fler skrivtips

    Läs också

    Skrivtipsen 9 tips hur du använder isbergstekniken, Stryka fram en text, krönikan Det är inte lättare att skriva en novell än en roman och gästblogginlägget 5 skrivtips från Stephen King.

    Iréne Svensson Räisänen

    WEBBANSVARIG
    Iréne Svensson Räisänen

    Administratör, författare och skapare av SkrivarSidan. Iréne har givit ut 5 diktsamlingarna, 3 skrivhandböcker, 1 novellsamling och deltar i 40-talet antologier. Dessutom har hon skrivit radiopjäser, i kulturtidskrifter och tidningar. Hon har författarbloggen poeten.se.

    Plantering i romaner och noveller är ett skrivtips.

    2 kommentarer till “Plantering i romaner och noveller”

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    SkrivarSidan