Handbok för textproduktion – Layout, design och formgivning av Monica Ivesköld vänder sig till dig som vill lära dig att formge allt från nyhetsbrev, webbsidor, reklamblad till en bok. Den täcker allt , och lite till, om vad du kan tänkas behöva för att själv ge ut din bok. Hur du marknadsföra den via en hemsida, nyhetsbrev och flyers.

30 års erfarenhet

Monica Ivesköld visar redan med utformningen av bokomslaget och bokens typografi att hon vet vad hon skriver om. Kanske inte så konstigt med tanke på att hon har 30 års erfarenhet av att utbilda andra i layout. Jag blir glad när jag öppnar boken och ser storleken på teckensnittet och all luft på sidorna. Det gör lättläst.

Pappers- och digital produktion

Författarens språk är pedagogiskt och ledigt. Hon startar från grunden men ger också något till den som redan kan en del. Vilket är en konst i sig för en fackboksförfattare. I början innan jag förstår att Ivesköld vänder sig till både pappers- och digital produktion känner jag en viss irritation att hon t.ex. tar upp hur man start en blogg i WordPress. Men layouten i blogginlägg är lika viktigt som i en dagstidning.

När jag läser Handbok för textproduktion går jag samtidigt en kurs i InDesign. Ivenskölds bok underlättar för mig att förstå innebörden av alla fackuttryck. Den är också inspirerande och ger mig lust att experimentera lite mer med de bloggar jag driver.

Introduktion och fördjupning

Författaren är vänliga nog att lägga upp en demoversion med fyra av lektionerna som ingår i hennes e-kurs Layout. Är du nybörjare och ska ge ut din egen bok är kursen och boken en utmärkt introduktion och fördjupning. Du behöver dock inte gå kursen utan det räcker gott med att läsa boken för att du ska lära dig layout, design och formgivning från grunden.

© Iréne S Räisänen

Fler recensioner

 

Handbok för textproduktion – Layout, design och formgivning är en recension.