Mathias Meyrell född 1977 i Svedala och har tidigare utbildat sig till kulturjournalist och teatervetare på Lunds universitet. Han har tidigare jobbat som skribent och recensent. Det första Mathias fick publicerat var två teaterpjäser på ATR Förlag.
Innehåll
1. Mathias Meyrell, varför har du valt att skriva just fantasy?
Med min debutroman kan man säga att jag har valt genre utifrån vad jag ville skriva om. Just den här berättelsen som jag kom på 2019 passade bäst som fantasy. Sedan är jag ju uppväxt med vad man skulle kunna kalla tidig svensk fantasy så som ”Mio Min Mio,” ”Bröderna Lejonhjärta” och ”Ronja Rövardotter”. Det är tre bok- och filmfavoriter från när jag var liten som jag alltid har varit inspirerad av.
Alla tre ligger nära den klassiska sagan och det gör ”Det gömda templet” också. Barnen är till exempel huvudpersoner som genomgår prövningar för att växa som personer, precis som i Astrid Lindgrens klassiker.
Jag har självklart läst ”Sagan om ringen” och en hel del annan fantasy och min favoritgenre inom datorspel är så kallade RPG:s (role playing games) ur ”Dungeons & Dragons världar”, så det ligger nära till hands att skriva om det. Jag kan det området rätt bra och i det mesta jag skriver finns det nästan alltid inslag av andra världar.
Fenomen som ligger utanför vår jordiska uppfattningsförmåga har alltid fascinerat mig, och där är fantasy en tacksam genre att skriva i.
2. Hur upplever du skillnaden i att skriva skönlitterärt mot drama och journalistik som du skrivit tidigare?
Bra fråga! Jag har skrivit och bearbetat en hel del dramatik tidigare, alltid med målet att det ska bli något sceniskt, alltså att det på något sätt ska spelas upp på en teaterscen av skådisar, ofta med hjälp av regissör, scenograf, kostymör, scentekniker etc. Där handlar det ju som manusförfattare om att förmedla handlingen genom dialog och scenanvisningar.
Det är stor skillnad på det och att skriva en roman, men jag tror jag har haft stor hjälp av den bakgrunden, att kunna skriva trovärdig dialog som flyter och låter rätt hos den romankaraktär som pratar för tillfället.
Jag har svårt för dialog som inte flyter på, där det känns krystat och tillgjort, så jag gör mitt bästa för att det inte ska bli så i mitt skrivande. Dialog och karaktärer är lätta för mig att få till eftersom jag har bra fantasi.
Det är att planera världsbyggande och miljöbeskrivningar som är den största utmaningen med att skriva prosa, tycker jag. Och romanens längd. Det tar tid att skriva prosa i det här formatet, helt enkelt. När det gäller jämförelsen med journalistiskt skrivande så är den största uppenbara skillnaden att journalistiken måste hålla sig till fakta. Allt man skrivas måste kollas och vara korrekt och sant.
Skönlitterära författare kan bara ösa på med sin fantasi, men kraven på att beskriva levande är å andra sidan mycket högre. Läsarna måste ryckas med på ett helt ett annat sätt än, säg, i en nyhetstext.
En bra sak med journalistutbildning i grunden är att man lär sig att ta till vara på den text som är nödvändig för berättelsen och att kapa allt onödigt. Man blir sin egen mini-redaktör och lektör, så att säga. Det är en hjälpsam kunskap att ha.
3. Din debutbok, Mathias Meyrell, heter Det gömda templet. Vad handlar den om?
”Det gömda templet” är första delen i serien ”Legender från Atria”. Den handlar om byn Leí lóng i det magiska riket Atria som blir invaderad av en mäktig kejsare. Det gör att den åttaårige Kashi och hans syskon måste ge sig ut på en farofylld och äventyrlig resa för att rädda sin familj och sitt hem från kejsarens förtryck. Dessutom kidnappas det yngsta syskonet KaiPo av en mystisk trollkarlsorden, så Kashi, resten av syskonen och den mästerlige jägaren Tao Fang måste riskera allt för att rädda sin lillasyster. På sin resa möter de både de både vänner och fiende så som pirater, en vältalig tjuv, en stamchef med hemligheter och sagoväsen de trodde var myter.
Det finns också en parallell berättelse som börjar i vår egen värld, år 1911. Ett syskonpar, Janet och Charles, från en förmögen familj färdas över Atlanten i en lyxkryssare. När deras butler börjar berätta ur en gammal bok händer det mystiska saker som till slut gör att syskonen hamnar i Kashis värld. Deras enda uppmaning på vägen är att de måste leta upp Sid.
4. Har du en blogg, Facebooksida, Instagramkonto eller annat där läsarna kan följa dig?
Man får jättegärna följa mig på Instagram: mathiasmeyrell77writer och på Facebook: Mathias Meyrell – Författare. Min hemsida hittar man här: https://mathias-meyrell—forfattare.webnode.se/
”Det gömda templet” är utgiven i tryck, som e-bok och som ljudbok och jag uppdaterar ofta om min process på sociala media.
5. Till sist, Mathias Meyrell, vad är ditt bästa skrivtips?
Jag tycker mottot Per aspera ad astra passar bra in på skrivandeprocessen.
”Genom svårigheter mot stjärnorna.”
Per aspera ad astra
Att inte ge upp är superviktigt. Det gör inget om de första utkasten är dåliga, för det är de alltid. Det går alltid att förbättra texten genom redigering. Att själva berättelsen kommer utifrån det man verkligen själv vill skriva tror jag också är jätteviktigt, inte att försöka följa trender och ”kopiera” koncept från bestsellers eller liknande.
Att följa ditt eget hjärta och skapa din egen originella berättelse är mitt tips.
Mathias Meyrell, bibliografi:
Thommy bor inte här längre, teaterpjäs för gymnasiet och uppåt. (Medförfattare: David Lindh, Raluca Dintica). ATR Förlag.
Skuggvärdar, teaterpjäs för vuxna. ATR Förlag.
Det gömda templet, roman. Lava Förlag/Bookea (2023).
Demonstenarna (påbörjad)
Skuggor över Oshijan (planerad)
Du kan köpa Mathias Meyrell bok hos vanliga internetbokhandlare som Adlibris och Bokus.
© Iréne S Räisänen
Läs också
Intervjuerna Kukkamariia Valtola Sjöberg, Gunvor Härenstam, Towe Falk och Vill du vara med i SkrivarSidans intervjuserie?
WEBBANSVARIG
Iréne Svensson Räisänen
Administratör, författare och skapare av SkrivarSidan. Iréne har givit ut 5 diktsamlingarna, 3 skrivhandböcker, 1 novellsamling och deltar i 40-talet antologier. Dessutom har hon skrivit radiopjäser, i kulturtidskrifter och tidningar. Hon har författarbloggen poeten.se.