Erik Edsbagge Engström, född 1989. Bosatt i Göteborg. Debuterade 2019 med brevromanen ”Amarja” (skriven tillsammans med Oskar Sjöberg), som 2021 kom som ljudbok. Hade dessförinnan musiken som primär konstnärlig uttrycksform, ett intresse som består om än skrivandet tagit allt mer tid i anspråk.
1. När och hur började du skriva?
Jag började skriva i tidiga tonåren och under många år rörde det sig om (mestadels) aningen pretentiös poesi och låttexter. Men efter en smärre kris år 2013, nyinflyttad i en för mig helt främmande stad beslutade jag mig för att göra ett första riktigt försök att skriva på allvar. Detta första manus var egentligen en sorts utforskande av huruvida skrivandet var något jag alls kunde ägna mig åt på ett mer seriöst sätt.
Jag skulle säga att detta outgivna verk, om än inget vidare, var ett nödvändigt steg på vägen. Bara det att ha färdigställt ett helt manus var för mig en seger som gav mig en tro på att fortsätta, refuseringar och andra svårigheter till trots.
Sedan dess har skrivandet blivit en del av min vardag och något jag skulle ha svårt att fungera utan. Det är en stor tillgång att alltid ha det där inre rummet att stiga in i, en annan värld att utforska var jag än befinner mig.
2. Du har skrivit en brevroman. Vad skiljer en sådan från en vanlig roman?
I korthet är en brevroman en roman vars handling återges som en följd av brev eller andra dokument. Även romaner skrivna som fiktiva dagböcker brukar räknas till genren. Samtida exempel kan även innefatta mejl eller chattloggar. I fallet med min och Oskar Sjöbergs roman ”Amarja” så skrevs den genom en faktisk brevväxling. Jag postade ett brev till Oskar, daterat den tredje januari 1978, undertecknat med namnet Axel. Jag hade inte berättat om min idé för Oskar men han förstod direkt, svarade under namnet Wilhelm och därpå följde ett sorts rollspel i form av en brevkorrespondens under två års tid.
Brevromanen är en tacksam genre att arbeta tillsammans med andra i då den ger möjlighet att på ett naturligt sätt att förena olika stilar. Den är också spännande då den inbjuder till utforskande av en mängd sidospår till huvudberättelsen. Varje brev ger en möjlighet till flera parallella samtalsämnen. Därför kunde vi utöver själva kärnberättelsen avhandla vitt skilda ämnen som (till exempel) religion, nationer som fenomen, makthierarkier i vänskapsrelationer och sunkpubar i Göteborg på sjuttiotalet.
Det var också en väldigt intressant process att överföra ”Amarja” till ljudboksformatet då den på grund av sin speciella utformning krävde flera inläsare och en del speciallösningar. Det är en udda fågel i ljudbokslandskapet och kan väl sägas ha ett sorts släktskap med det som kommit att kallas ljuddrama.
3. Vad handlar din debutbok Amarja om?
När ”Amarja” tar sin början befinner sig författaren Axel i exil, på ett hotell på okänd ort. På grund av förföljelse och ett direkt hot mot hans liv sköter han sin korrespondens via ombud för att inte kunna spåras. Hemsökt av minnen från förr beslutar han sig för att kontakta sin forne vän, kosmopoliten Wilhelm. Det uppdagas att de båda har upplevt snarlika mystiska fenomen i tillvaron: ett sorts tryck i atmosfären, vacklande fysisk och psykisk hälsa, och därtill har båda observerat kostymklädda män som tycks spionera. De företar sig på varsitt håll en utredning. Wilhelm reser runt i Europa medan Axel blickar inåt, söker svar i drömmar, esoteriska läror och det förflutna. En rad spår tycks peka mot Amarja, hon som håller andan, överallt.
4. Har du en blogg, Facebooksida, Instagramkonto eller annat där läsarna kan följa dig?
Jag är dålig på att underhålla en social nätnärvaro, men om man står ut med att uppdateringar sker ytterst sällan och oftast inte handlar om skrivandet kan man följa mig på @siersioen på Instagram. Men ärligt talat är det kanske roligare att kolla in min musik på till exempel Spotify eller Bandcamp.
5. Till sist, vad är ditt bästa skrivtips?
Vänta inte på inspiration, men låt inte alla de som säger att skrivande bara är ett hantverk döda all magi som är inblandad i processen. En hantverkare kan vara hur skicklig som helst, men om idéerna saknas blir bygget inget värt. Och varifrån kommer idéer? Jag kan förstås bara tala för mig själv, men: de gror genom ett spånande, ett ständigt malande, men de föds inte där. De kommer från någonstans just bortom det vi ser.
Med det sagt: skriv alltid när du föresatt dig att göra det, hur du än känner. Det går alltid att stryka i efterhand.
Erik Edsbagge Engström, utgivning:
Amarja, roman skriven tillsammans med Oskar Sjöberg (Ekström & Garay, 2019/Mertzy förlag, 2021)
Erik medverkar i antologierna:
Johanna, novell i antologin Tjugo sällsamma berättelser jag fann i en garderob (Catoblepas förlag i samarbete med Göteborgs stadsmuseum, 2019)
Johnny, novell i avsnitt 125 av Creepypodden i P3 (Sveriges Radio, 2019)
Stycke för två minnesbanker, novell i antologin Minnenas musik (Miramir förlag, 2022)
Carte postale, novell i antologin Triumfbågar & kedjerökare (Göteborgs universitet. Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, 2022)
Du hittar Erik och Oskars bok hos de vanligaste internetbokhandlarna som t.ex. Bokus.
© Iréne S Räisänen
Läs också
Intervjuerna E H Jonsson Fem Frågor, Tina Robertsson Fem frågor, Julia Mäkyllä Fem frågor och Vill du vara med i SkrivarSidans intervjuserie?
WEBBANSVARIG
Iréne Svensson Räisänen
Administratör, författare och skapare av SkrivarSidan. Iréne har givit ut 5 diktsamlingarna, 3 skrivhandböcker, 1 novellsamling och deltar i 40-talet antologier. Dessutom har hon skrivit radiopjäser, i kulturtidskrifter och tidningar. Hon har författarbloggen poeten.se.
Tack för intressant introduktion. Brevromaner är inte så vanliga, men kan vara väldigt intressanta och spännande.