Hoppa till innehåll

Läs för att skriva bättre del 2

    Läs för att skriva bättre del 2

    Läs för att skriva bättre del 2 är den andra delen i ett skrivtips där jag går igenom hur du kan titta på dialog, person- och miljöbeskrivningar, gestaltning och språket. Varför? För att lära dig skriva eller förbättra ditt skrivande.

    Dialog

    När det gäller dialog är det mycket du kan lära dig av när du läser andras böcker. Hur författaren skriver dialog med tanke på uppställning. Citattecken, talminus (pratminus) eller inget alls? Mycket eller lite dialog? När är det mest effektivt att skriva i dialogform? Hur kan du använda dialog för att gestalta? När bör du inte skriva dialog utan berätta istället? Läs klassiker, böcker i olika genrer och se hur dialogen skiljer sig åt. Eller gör den det?

    Person- och miljöbeskrivning

    Två personer skriver

    I mångt och mycket kan person– och miljöbeskrivning tyckas vara detsamma som gestaltning. Jag anser att det är beskrivningen av människor och de miljöer de rör sig är mer ett helhetsgrepp. Hur är den här person uppbyggd? Vad gör hen att inte enbart är svart eller vit? Vad gör hen levande för läsaren? Beskrivs personernas utseende? Läs dina favoritförfattare och se hur de gör.

    Gestaltning

    En av de viktigaste sakerna och samtidigt svåraste för en skönlitterär författare är att visa istället för att berätta dvs. gestaltning. En del publicerade författare har gjort detta som en konst i sig. Andra (läs kriminalförfattare) kommer ofta undan med minimal gestaltning. Ett undantag är Stephen King, fast han kanske är thrillerförfattare. Tänk på att gestaltning sker ofta på flera plan. När, hur och hur ofta väljer författare att gestalta? När väljer författare att berätta istället för att visa? Läs svenska och utländska klassiker och nya böcker som fått bra recensioner och studera hur de gestaltar. Ta efter utan att kopiera. Stöter du på en författar som inte gestaltar kan du lära dig hur du inte ska göra.

    Språket

    Två pratbubblor

    Jag stöter ofta på texter, som kursledare, där skribenten har en övertygande berättelse men språket inte bär. Det handlar för det mesta om att det är brister i meningsuppbyggnaden, syftningsfel, fel val av synonym, grammatiska fel, att texten är orytmisk osv. Tonen i en text är viktigt för helheten i en prosatext. Bryter plötsligt författaren med det språk hen använt? Är det medvetet eller inte? Läs högst och fråga dig varför författaren skriver med korta meningar just där och inte där? Är orden enkla eller svåra Lyssna på tonen, rytmen! Läs prosadikter av t.ex. Marie Lundquist för att nöta in rytmen.

    Läs för att skriva bättre del 2, tips:

    Tips

    Läs då och då en dålig bok för att påminna dig själv vad som inte är bra sa du ska undvika att skriva så själv.

    Läs också

    Skrivtipsen Läs för att skriva bättre del 1 och Utveckla ditt skrivande.

    SkrivarSidan behöver ditt stöd

    Vill du skänka en slant, mins 30 kr eller valfritt belopp, till SkrivarSidans underhåll gör du det genom att
    Swishar till 123 540 62 85
    Bankgironr 743-0804
    Via Paypal till irene@poeten.se
    Via Stripe kan du använda ditt kort, Apple Pay och Google Pay och skänka 30 kr: https://buy.stripe.com/eVa3eUdQc44L4JGbIP

    © Iréne S Räisänen

    Fler skrivtips

    Iréne Svensson Räisänen

    WEBBANSVARIG
    Iréne Svensson Räisänen

    Administratör, författare och skapare av SkrivarSidan. Iréne har givit ut 5 diktsamlingarna, 3 skrivhandböcker, 1 novellsamling och deltar i 40-talet antologier. Dessutom har hon skrivit radiopjäser, i kulturtidskrifter och tidningar. Hon har författarbloggen poeten.se.

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    SkrivarSidan
    ×