Jessica Lincke skriver psykologiska thrillers och skräck. Läsare har beskrivit Linckes böcker som ”en blandning mellan Stephen King och Kepler” och stilen jämförs med David Lynch.
1. Du har gett ut en thriller och en skräckroman. Vad är skillnaden mellan dessa genrer?
Generellt är det rätt stor skillnad på thrillers och skräck, men det beror på vilken typ av skräck man pratar om. Jag skriver psykologiska thrillers och psykologisk skräck, och då finns fler likheter än om jag till exempel hade skrivit splatterskräck eller om vampyrer.
För min del är det mänskliga beteendet intressant. I thrillers kan jag skriva om det med en spänningsvinkel, där det finns en gärningsman och en protagonist som ska försöka lösa gåtan. Här vill jag då underhålla och få läsaren att försöka lista ut vem som gjort vad och vem hen kan lita på.
I skräck blandar jag det mänskliga beteendet med mer mardrömslika inslag. När jag skriver skräck utgår jag ifrån frågan ”vad är det värsta som kan hända?” Jag målar upp miljöer som inspirerats av mardrömmar. Syftet med min psykologiska skräck är att läsaren ska känna att det vore en mardröm att hamna i en liknande situation.
2. Du är också lektör. Är det en för- eller nackdel när du redigerar dina egna böcker?
Både och. Jag började ta mig an lektörsuppdrag flera år in i min författarkarriär eftersom efterfrågan var stor och ibland kan det vara skönt att läsa någon annans manus istället för ens egna.
Effekten av det har hittills varit positiva på arbetet med mina egna manus. Jag ser saker tidigare än förut, plot holes eller intriger som inte fyller ett syfte. Att jag dessutom tidigare har jobbat med flera olika lektörer har lärt mig vilka styrkor och svagheter jag har. Jag har nog även blivit snällare mot mig själv, att allt verkligen inte måste vara perfekt redan i första utkastet. Det är okej om allt inte sitter med en gång, för jag vet vilka enorma förändringar som sker under redigering.
3. Vad heter din senaste bok och vad handlar den om?
Min senaste bok heter Tormentum: patient 7 och är en klaustrofobisk skräckroman om en mänsklig studie som går för långt. Inspirationen var The Stanford prison experiment som utfördes på 70-talet, men Tormentum handlar framför allt om sorg. Den är som en metafor för den förtvivlan vi kan känna när vi förlorat en familjemedlem.
Jag tänkte på hur det finns saker i våra liv som har affektiva värden. Vi kanske har kvar en leksak från barndomen eller ett klädesplagg som tillhört en avliden vän eller familjemedlem. De sakerna, att se och hålla i dem, kan väcka tusentals känslor, och det är precis det som de här stackars patienterna blir påtvingade i Tormentums mänskliga studie.
Huvudpersonen Cornelia jobbar inom psykiatrin och ska alltså agera mullvad för att dokumentera hur patienternas beteende påverkas i den stressiga miljön. Hon var speciell att skriva om då hon inte har särskilt bra självinsikt – även om hon gärna vill tro det.
Cornelia älskar och idealiserar sin pappa och den kärleken är en av få saker som motiverar henne att stå ut, trots att patienterna blir allt mer våldsamma och obehagliga. En annan stark motivation är hoppet om att kunna återställa relationen med exflickvännen Sally.
Utmaningen som Cornelia står inför är att mötas av alla triggande känslominnen samtidigt som hon inte får avslöja att hon jobbar för Tormentum.
4. Har du en blogg, Facebooksida, Instagramkonto eller annat där läsarna kan följa dig?
Facebook: https://www.facebook.com/FORFATTARE.JESSICAT
Instagram: https://www.instagram.com/forfattare.jessicat/
Författarblogg: https://jessica-lincke.com/
Youtube: https://www.youtube.com/@jessicalincke4355
5. Till sist Jessica Lincke, vad är ditt bästa skrivtips?
1) Läs mycket böcker. Kort sagt så är det faktiskt det enda du behöver. Läser du mycket böcker behöver du inte skrivtips. Du behöver inte jaga inspiration, du behöver inte drabbas av självtvivel som stoppar dig från att ens försöka skriva. Läs, läs, läs och skriv åtminstone något litet varje dag. Sätt en timer på 10–15 min och skriv. Tids nog kommer du självmant vilja förlänga den tiden.
2) Sluta överanalysera eller jämföra dig med andra. Internet svämmar över av skrivtips. Folk pratar om hur mysigt de pyntar sin skrivhörna eller hur de köpt en fin och lyxig signeringspenna. Men alltså det spelar ingen roll hur fint du har det omkring dig. Du kan skriva en bästsäljare böjd över en hög med smutstvätt. Bry dig mindre om hur saker ser ut utåt och bry dig mer om att läsa och skriva varje dag.
3) Bra författare är lyhörda och observanta. De lyssnar på hur människor pratar, de observerar hur människor rör sig. Kroppsspråk och dialog är två saker som kan lyfta en berättelse enormt – är de klyschiga, stela eller inte trovärdiga kan hela berättelsen falla.
Jessica Lincke, bibliografi:
Reningseld, thriller, Whip Media (2022)
Tormentum: Patient 7, skräck, egenutgivning (2023)
September 2024 släpps Reningselds uppföljare Tänk på döden.
Du kan köpa Jessica Linckes böcker hos vanliga internetbokhandlare som Adlibris och Bokus.
© Iréne S Räisänen
Läs också
Intervjuerna Taina Adolfsson, Malin Tyberg, Hans E Andersson och Vill du vara med i SkrivarSidans intervjuserie?
WEBBANSVARIG
Iréne Svensson Räisänen
Administratör, författare och skapare av SkrivarSidan. Iréne har givit ut 5 diktsamlingarna, 3 skrivhandböcker, 1 novellsamling och deltar i 40-talet antologier. Dessutom har hon skrivit radiopjäser, i kulturtidskrifter och tidningar. Hon har författarbloggen poeten.se.