Utan att något går fel och står på spel har du ingen berättelse, novell, roman eller annan prosa. Du behöver ha en huvudkonflikt som gör det svårt för huvudpersonen att nå sitt mål. Lär dig mer i skrivtipset Utan konflikt ingen berättelse.
Innehåll
Konflikten, hindren, gör en berättelse
Utan hinder för huvudpersonen att nå sitt mål har du ingen berättelse. Nej, då har du bara radat händelser på varandra och skrivit en uppsats eller rapport.
Tre olika typer av konflikter
Yttre konflikter: Det är problem som måste lösas, t.ex. att mobilen går sönder så att din person inte kan ringa och berätta att hen inte kommer.
Inre konflikt: Det är huvudpersonens känslor, rädslor, förväntningar, egna krav, väntan osv.
Mellanmänskliga konflikter: Det uppstår helan tiden konflikter mellan människor, t.ex. mellan din huvudpersons föräldrar, barn, vänner, arbetskamrater, chefer, grannar osv.
Konflikter
Huvudkonflikten i till exempel en kriminalroman är oftast ett den brott som begåtts. Ofta är huvudperson en kriminalare som ska utreda och sätta dit den som är skyldig. Hen ställs ofta inför många hinder att lyckas.
I en roman bör det vara osäkert på om huvudpersonen ska uppnå sitt mål eller inte. Huvudkonflikten bör vara sådan att personen riskerar att förlora det som betyder mest för hen. dessutom tillkommer ett flertal underkonflikter.
I en kortnovell räcker det oftast med en konflikt. Den ska driva hela berättelsen framåt.
Det är inte enbart huvudpersonen som du ska ställa inför svårigheter att nå målet. Nej, det är lika viktigt för alla dina personer.
Konflikten ska stegras
Konflikterna bör stegras under berättelsen gång och göra att riskerna att förlora det som betyder mest för dina personer hela tiden ökar.
Dina läsare är nyfikna och vill veta hur det ska gå och vad som kan ligga bakom.
Variera tempot
Ös enbart på med nya konflikter och avslöjanden. Glöm inte att det utan ge dina läsare chansen att återhämta sig och känna vad de just läst. Det gör du genom att dra ner tempot i din berättelse.
Konfliktens höjdpunkt
När du skrivit 80 procent av din berättelse är det dags för konflikten att nå sin höjdpunkt. Då står mest på spel och din huvudperson har allt att förlora i sitt försök att nå målet. Nu förstår du vad jag menar med att utan konflikt ingen berättelse
Vändpunkten
Nu ska något hända som gör att konflikten antingen ser ut att kunna lösas eller allt går åt skogen. Efter klimaxen kommer nedtrappning där huvudpersonen kan missa sitt mål.
Ofta kommer en tvist eller vändning på de absolut sista raderna.
När slutet kommer ska alla och allas konflikter vara lösta, har allt gått åt fanders eller så lämnar du slutet öppet. Väljer du de två sista bör du ge dina läsare någon form av tröst som t.ex. ett löfte om en fortsättning eller avrundning.
Utan konflikt ingen berättelse, sammanfattning:
Nu är du med på att utan konflikt ingen berättelse, eller hur? Det är för att får vet hur det ska gå för huvudperson att nå sitt mål som du fortsätter att lösa en berättelse, novell eller roman. Konflikterna, hindren, är det som får dig att tvivla på att hen ska lyckas.
SkrivarSidan behöver ditt stöd
Vill du skänka en slant, mins 30 kr eller valfritt belopp, till SkrivarSidans underhåll gör du det genom att
Swishar till 123 540 62 85
Bankgironr 743-0804
Via Paypal till irene@poeten.se
Via Stripe kan du använda ditt kort, Apple Pay och Google Pay och skänka 30 kr: https://buy.stripe.com/eVa3eUdQc44L4JGbIP
© Iréne S Räisänen
Läs också
När du läst Utan konflikt ingen berättelse kan du fortsätta med skrivtipsen Så skriver du spänning, Romanens struktur och gör skrivövningen Konflikt genom dialog.
WEBBANSVARIG
Iréne Svensson Räisänen
Administratör, författare och skapare av SkrivarSidan. Iréne har givit ut 5 diktsamlingarna, 3 skrivhandböcker, 1 novellsamling och deltar i 40-talet antologier. Dessutom har hon skrivit radiopjäser, i kulturtidskrifter och tidningar. Hon har författarbloggen poeten.se.