Så läser du för att skriva bättre – del 2

Så läser du för att skriva bättre – del 2 är den andra delen i ett skrivtips där jag går igenom hur du kan titta på dialog, person- och miljöbeskrivningar, gestaltning och språket. Varför? För att lära dig skriva eller förbättra ditt skrivande.

Dialog

När det gäller dialog är det mycket du kan lära dig av när du läser andras böcker. Hur författaren skriver dialog med tanke på uppställning. Citattecken, talminus (pratminus) eller inget alls? Mycket eller lite dialog? När är det mest effektivt att skriva i dialogform? Hur kan du använda dialog för att gestalta? När bör du inte skriva dialog utan berätta istället? Läs klassiker, böcker i olika genrer och se hur dialogen skiljer sig åt. Eller gör den det?

Person- och miljöbeskrivning

I mångt och mycket kan person– och miljöbeskrivning tyckas vara detsamma som gestaltning. Jag anser att det är beskrivningen av människor och de miljöer de rör sig är mer ett helhetsgrepp. Hur är den här person uppbyggd? Vad gör hen att inte enbart är svart eller vit? Vad gör hen levande för läsaren? Beskrivs personernas utseende? Läs dina favoritförfattare och se hur de gör.

Gestaltning

En av de viktigaste sakerna och samtidigt svåraste för en skönlitterär författare är att visa istället för att berätta dvs. gestaltning. En del publicerade författare har gjort detta som en konst i sig. Andra (läs kriminalförfattare) kommer ofta undan med minimal gestaltning. Ett undantag är Stephen King, fast han kanske är thrillerförfattare. Tänk på att gestaltning sker ofta på flera plan. När, hur och hur ofta väljer författare att gestalta? När väljer författare att berätta istället för att visa? Läs svenska och utländska klassiker och nya böcker som fått bra recensioner och studera hur de gestaltar. Ta efter utan att kopiera. Stöter du på en författar som inte gestaltar kan du lära dig hur du inte ska göra.

Språket

Jag stöter ofta på texter, som kursledare, där skribenten har en övertygande berättelse men språket inte bär. Det handlar för det mesta om att det är brister i meningsuppbyggnaden, syftningsfel, fel val av synonym, grammatiska fel, att texten är orytmisk osv. Tonen i en text är viktigt för helheten i en prosatext. Bryter plötsligt författaren med det språk hen använt? Är det medvetet eller inte? Läs högst och fråga dig varför författaren skriver med korta meningar just där och inte där? Är orden enkla eller svåra Lyssna på tonen, rytmen! Läs prosadikter av t.ex. Marie Lundquist för att nöta in rytmen.

Så läser du för att skriva bättre – del 2, tips:

Läs då och då en dålig bok för att påminna dig själv vad som inte är bra och att du ska undvika att skriva så själv.

Läs också Så läser du för att skriva bättre – del 1 och Utveckla ditt skrivande.

© Iréne S Räisänen

Fler skrivtips

Så läser du för att skriva bättre – del 2 är ett skrivtips.

Iréne Svensson Räisänen

Iréne Svensson Räisänen

webbansvarig

Drivit SkrivarSidan sedan 1999. Hon har gett ut 5 diktsamlingar, 3 skrivhandböcker och medverkar i 30-talet antologier. Har författarbloggen Min plats bland orden och Poetpodden.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Pin It on Pinterest

Share This