Saga Stigsdotter Fem frågor 

Saga Stigsdotter

Saga Stigsdotter, född 1988, är författare till två kommande kortromaner och 81 noveller (inkl. två erotiska novellsamlingar). Hon skriver främst relationer, allt från kärlek till skräck.

Författaren bor i Bålsta utanför Stockholm tillsammans med sin man och två katter. Saga har studerat på Författarskolan på Lunds universitet, samt författarskolorna på Ölands- och Jakobsbergs folkhögskola.

1. När började du skriva och varför?

Rollspel

Jag har alltid haft en fallenhet för språk, men mitt skrivande började nog på allvar när jag upptäckte textbaserade rollspel under tonåren (En typ av samskrivande, kan man kalla det). Jag kunde testa samma scenario om och om igen med nya spelare och lärde mig allt från dramaturgi till redigering till att skapa spännande karaktärer. 

Under den här tiden utvecklades min unika stil, en slags röst som är mån om sin läsare samtidigt som den inte avslöjar för mycket. I ett rollspel skriver du nämligen inte ut karaktärens tankar. Det var en inofficiell skola i gestaltning som nog få känner till idag, men som format många författare ur min generation. I varje fall de som håller på med olika typer av fantastik.

2. Du har tidigare skrivit mängder av noveller. Hur stor skillnad för dig att skriva en hel roman?

Berättelse

Mina berättelser är i det kortare formatet, oavsett om det gäller roman eller novell. Jag har aldrig publicerat något över 200 sidor. Det är något med det kortare formatet som fångar mig, eller så är jag bara otålig. Men visst är det något härligt med att kunna koncentrera sin berättelse. Jag har publicerat noveller som rymmer ett helt liv på bara några sidor. Det känns så häftigt när jag får till det. 

Skillnaden ligger i hur länge man måste umgås med sina karaktärer och sin berättelse överlag. Jag blir lätt distraherad. Att fokusera på en novell i en vecka är så mycket enklare för mig än att jobba med en roman under 1 – 2 år.

3. Din första roman heter ”Överträdelsen”. Vad handlar den om? Du har fått två romaner till antagna, berätta kort om dem.

Överträdelsen omslag

”Överträdelsen” är en psykologisk roman, en slags överklasskräck kanske, litterär thriller och lesbisk kärlekssaga. Den handlar om tidningsbudet Lydia, som i en utsatt situation träffar konstnären Bernance. Bernance har allt Lydia inte har. Hon äger hundratals klänningar och dricker dyra viner, doftar av parfym och gör precis vad hon vill. De inleder en relation som blir till en djävulsdans av destruktiv kärlek, konst och makt. Men snart börjar fasaden rämna. Vem är egentligen Bernance, och hur kommer det sig att hon kan leva detta utsvävande liv? 

Jag har även skrivit två kortromaner i skräckgenren, som just nu väntar på att bli publicerade: ”Polardöd” är en historisk skräckroman som utspelar sig på de oändliga polarvidder man ännu inte hade utforskat under 1800-talet. Den utgår ifrån en verklig polarexpedition och handlar om överlevnad – eller inte. Planerad utgivning är våren 2026.

Den andra skräckromanen är ännu hemligare och är mer av en skräckkomedi som handlar om Döden både som personifikation och företagskoncept. Det är även en kärlekshistoria, samtidigt som den innehåller fler döda än någon annan berättelse jag skrivit tror jag. Titel är ännu hemlig. Följ mig på mina sociala medier för att hålla koll!

4. Har du en blogg, Facebooksida, Instagramkonto eller annat där läsarna kan följa dig?

Sociala medier

Hemsida: https://sagastigsdotter.com
Instagram: https://www.instagram.com/sagastigsdotter/
Facebook: https://www.facebook.com/sagaskriver/

5. Till sist, Saga Stigsdotter, vad är ditt bästa skrivtips?

Skrivtips

Jämför dig inte med andra, du kommer ändå aldrig undan dig själv. 

Samt: Se upp med hur du tänker om dig själv: Om du kommer på dig själv med att tänka att alla dina idéer är konstiga exempelvis, försök istället tänka att de är unika och att det här är något positivt. 

Och till sist: Lyssna inte för mycket på folk som ”vet bäst” och försöker tala om för dig vad du ska skriva. Jag har fått höra att jag skulle sälja mer om jag bara skrev om heterosexuella, att ”vem som helst” kan skriva deckare och då blir man garanterat rik så varför gör jag inte det? Jag har även fått till mig att skrivarutbildningar skulle vara värdelösa men ”ser bra ut på ditt skrivar-CV” och andra åsikter som förminskar min konstnärliga insats. Ärligt talat, personer som inte klarar av att stötta dig kanske du inte ska prata skrivande med. Omge dig istället med andra skrivande människor som förstår dig. Och man behöver inte vara särskilt extrovert heller! 

Det går utmärkt att bygga ett nätverk av författare på sociala medier, börja följ folk som verkar intressanta, följ och kommentera så löser det sig i princip av sig självt. Att omge sig av positiv skrivenergi är nästan lika viktigt som att lära sig hantverket i sig (I alla fall för mig).

Saga Stigsdotter, bibliografi:

Böcker

Överträdelsen, roman, Norlén Slottner (2023)

Ljudböcker

Switch – 14 kittlande erotiska noveller, LUST (2022)
Regnbågseufori, erotiska noveller, Storify publishing (2025)

Noveller (Storytel och Nextory)

Solstaden, Dockmamma och Rave macabre.

Utöver det är Saga publicerad i ett stort antal antologier och tidskrifter, bland annat L’amour – La Mort och Faktum Novell.

Saga Stigsdotters böcker hittar du t.e.x hos Bokus och Adlibris.

© Iréne S Räisänen

Läs också

När du läst intervjun med kan du fortsätta Per Svensson, Lena Staaf, Svante Körner och Vill du vara med i SkrivarSidans intervjuserie?

Iréne Svensson Räisänen

WEBBANSVARIG
Iréne Svensson Räisänen

Administratör, författare och skapare av SkrivarSidan. Iréne har givit ut 5 diktsamlingarna, 3 skrivhandböcker, 1 novellsamling och deltar i 40-talet antologier. Dessutom har hon skrivit radiopjäser, i kulturtidskrifter och tidningar. Hon har författarbloggen poeten.se.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SkrivarSidan
×