Jag ska skydda dig mot livets fasor

Jag ska skydda dig mot livets fasor, en roman av Charlotte Ekbom (Bokstaven18)

3 av 5 möjliga stjärnor

Jag vill skydda dig mot livets fasor är en bok du inte kan lägga ifrån dig när du börjat läsa. Historien med föräldrar som vill skydda sitt barn till varje pris är inte ny. Men den har ett starkt driv framåt som de flesta dagens nya romaner.

Berättelsen har många trådar, för många för att alla konflikter ska hinna utvecklas till sin fulla potential. Detsamma gäller det stora persongalleriet. Läsaren hinner inte lära känna dem tillräckligt mycket för att bry sig om hur det ska gå för dem. Om Charlotte Ekbom hade satsar på Jonatan, hans föräldrar och flickvän hade det räckt långt. Farfadern och hans ungdomsförälskelse får mer utrymme än de försenar på bekostnad av farmodern. Hon är betydligt mer intressant och har dessutom en avgörande roll för huvudkonflikten.

Jag önskar också att författaren avstått från de mediala inslagen. De tillför inget, verkar mest vara till för att föra huvudintrigen i land på bekostnad av trovärdigheten. Konflikterna, trådarna, spinner än hit än dit håll. Fast drivet och gestaltningen av Jonatan gör att mitt intresse hålls vid liv. Ändå suckar jag trött på slutet när ett lesbiskt bröllop stjäl intresset. Inte för att jag har något emot det i sig utan för att det tar fokus från huvudkonflikten.

När jag läst till slut inser jag att en viktig tråd helt slarvats bort. Det Jonatans farmor, mer kan jag inte skriva för att inte avslöja för mycket. För mycket av allt, är en bra sammanfattning av mitt intryck av Charlotte Ekboms tredje roman. De två första av hennes romaner Grannsjälar och Kära vänner var jag betydligt mer positivt inställd till en till Jag vill skydda dig mot livets fasor. Prosan flyter inte lika bra i den senaste romanen. Dessutom dras intrycket ner av att sättaren allt för ofta missat indragen.

Slutligen vill jag säga att författaren utan tvekan är en bra berättare. Trotts bristerna är läsupplevelsen positiv. Jag dras in i Jonatans och hans familjs öde och vill verkligen veta hur det ska gå för dem. Det räcker långt.

© Iréne S Räisänen

Fler recensioner