Eldfacklorna – sju svarta hål, noveller av Björn Calander (Bokstaven 18)

Image

4,5 av 5 möjliga stjärnor

Vissa böcker borde ha en varningstext som cigarettpaket och spritannonser. På Eldfacklorna – sju svarta hål skulle det då kunna stå: Varning för stark vardagsrealism som inte ber om ursäkt för sig eller undviker de verkliga kriserna i livet. Är du deprimerad, läs inte!

Att läsa Björn Calanders debutroman innebär en inre resa i mänskliga svagheter och tillkortakommandet. Hur ett barns död påverkar hela familjen och hotar splittra den. En självmördares sista besök hos sina nära och kära när han äntligen bestämt sig. En man som mördar sin fru efter att hon sagt att hon vill skiljas. Kvinnan som vid 50+ långsamt dör i skrumplever efter ett liv som alkoholist, sexuellt utnyttjad och misshandlad minns hur illa hon behandlat sina barn. Den illegale invandraren från Balkan som flyr från kriget, där han både dödat och våldtagit. Unge studenten som får nobben av den han älskar och dör en kvalfull död. Det sjunde bjuder på en överraskning så den håller jag tyst om.

Det är ingen tvekan om att författaren kan sitt hantverk. Prosan är rak och osentimental. Han bjuder läsaren att tända en fackla och följa med honom ner i de sju hålen utan att ta ställning till vad han erbjuder. Och jag följer villigt med de första fem hålen. Sedan har jag fått en överdos och de två sista lyckas inte längre beröra mig. Men så är boken också 463 sidor lång.

Nu ska du inte tro att jag inte tycker du ska läsa Eldfacklor – sju svarta hål. Det ska du absolut göra! Särskilt om du jobbar med människor i kris. Både för läsupplevelsen och för det goda hantverkets skull.

Eldfacklor – sju svarta hål köper du hos Bokus.