Publicera på Amazon - del 3

Stefan Loå

Publicera på Amazon – del 3. Nu ska du få exempel på enkel och kul digital marknadsföring. För under 2.000 kr och med någon veckas heltidsarbete kommer du kunna (i) skapa en förhandsvisning av din bok som länkas till din bokförsäljning (ii) låta dina närmaste kontakter ge dig vettiga recensioner på Amazon (iii) konstruera en webbsajt som presenterar dig och säljer din bok (iv) skapa en Facebooksida som
fokuserar på enbart dig, din bok och ditt specialämne (v) blogga (vi) skapa en författarsida på Amazon och Goodreads (vii) samt lägga upp Pay Per Click- annonser på webbsajter som klockrent matchar din målgrupp.

Därefter har du skapat grunden för en marknadsföringsplattform du kan jobba vidare på och ha riktigt kul med. Bli gärna positivt överraskad om det här och var dyker upp oväntade möjligheter och förfrågningar, och rentav lockande förslag från en och annan beundrare.

Nuförtiden handlar det alltså om att bygga upp ett helt ekosystem av kanaler. Se exempelvis hur världskocken Jamie Oliver arbetar. Han kan lägga ut miljoner på marknadsföring, sen spendera timmar på Twitter, därefter ge några gratis framträdanden på TED, sen betala för välgörenhet, därefter lägga ner massor med tid på att skriva böcker. Det hela slutar i ett svårmätbart och dynamiskt ekosystem.

Såhär bygger jag upp mitt eget ekosystem:

Först lade jag upp en bokpresentation på min webbsajt. De tredimensionella bilderna fick jag skapade för fem dollars på fiverr.com (kontakta mig om du vill veta av vem).

Därefter skapade jag en förhandsvisning av min bok genom att öppna min bokfil i InDesign och ta bort allt material utom de första fyra kapitlen, samt lägga till en ”läs vidare”- etikett allra sist i texten som länkades till min försäljningssida på Amazon. Sen var det bara att exportera filen till pdf-format och lägga upp den på min webbsida.

När boken hade lagts upp på Amazon bad jag folk läsa igenom min bok och recensera den, vilket syns i stjärnorna direkt på min försäljningssida på Amazon.

Att konstruera en webbsajt med tillhörande blogg som presenterar dig och din bok är ytterligare ett fundament för att öka din närvaro on-line, samt få ut ditt budskap. Via WordPress kunde jag på egen hand skapa sajten stefanloa.com. Kika gärna på YouTube-klippet How to make a WordPress website så kan du komma igång mycket snabbt.

Att skapa en Facebooksida är idag standard för varje konstnär som vill få en följarskara, och som författare kan du göra någonting liknande, såsom att skapa en sida som fokuserar på kärnämnet i din bok. Detta kärnämne bör självfallet reflektera din personliga passion.

Redan för något år sen drog jag igång Facebooksidan Magic & Beauty, eftersom jag trodde min bok skulle heta Magic & Beauty, och eftersom mina två huvudteman i livet tycks handla om aspekter av magic (shamanism, filosofi och icke-linearitet) samt av beauty (konst och skönhet). Observera att denna Facebooksida inte är något praktexempel; den kanske är vacker, men alldeles för opersonlig och oengagerande. Låt mig istället beskriva ett framgångsrikt sätt att bygga upp en Facebooksida:

Algoritmen för att lyckas på Facebook är att lägga upp 3-5 inlägg per dag, där hälften av inläggen reflekterar boken / kärnämnet och den andra hälften reflekterar din person. De flesta inlägg består av en enkel kommentar tillsammans med en riktigt bra bild (eller videoklipp).

Ett tips är att du på Facebook betalar för marknadsföring vid skapandet av din Facebooksida så du får in ett önskat antal followers. Du betalar upp till ca hundra kronor per dag och väljer ut vilka ålders- intresse- och nationalitets- grupper du ska marknadsföra mot. Efter några dagar har du fått omkring 100 followers. Observera dock att en mycket stor andel av dina köpta followers egentligen skapas på click-farms i tredje världen och således inte är genuina. Poängen med att köpa followers är alltså att få sidan att se så pass aktiv och attraktiv ut att du sen framgångsrikt kan bjuda in dina ”riktiga” kontakter till sidan.

Du kan även koppla din webbsajt till din Facebooksida. Det gör du från Facebooksidan. Därefter kan du på Facebook genomföra roliga och spännande marknadsföringskampanjer för att öka antalet besökare på din webbsajt.

Fortsättning följer nästa vecka…

© Stefan Loå