Marknadsför din bok on-line

Marknadsför din bok on-line

Uppdaterad 15 december 2021

Marknadsför din bok on-line är ett inlägg i gästbloggen. När min bok blivit publicerad på Amazon fick jag möjligheten att öppna en egen författarsida på Amazon och en författarsida på Goodreads.

…fortsättning från förra inägget.

Goodreads är en välbesökt och kul plats där man snabbt kan skaffa sig vänner, delta i gruppdiskussioner, svara på frågor, skapa roliga frågequizz, och följa vad andra läser och tycker om. Kul marknadsföring, med andra ord!

Pay Per Click- annonser

Det kan även vara en fin idé att lägga upp Pay Per Click- annonser på Goodreads, eller på väl valda sajter som starkt anknyter till din bok. Själv lägger jag upp annonser på deviantart.com och elfwood.com (år 2021 inte längre aktivt), och om man klickar på annonserna slussas man vidare till min webbsajt och förhandsvisningen av boken.

Amazons affiliate-program

Ett alternativ är att du ansluter dig till Amazons affiliate-program. Om läsaren klickar på din annons slussas läsaren till din bok på Amazon. För varje exemplar du säljer av din bok får du då 5-10 procents provision via affiliate-programmet. Detta förfarande kräver dock att du siktar på hög bokförsäljning och värdefulla intäkter. Själv siktar jag snarare in mig på att min bok – utöver att ge ett ofattbart budskap – fungerar som ett tungt CV, ger folk chansen att lära känna mig mer på djupet, samt ökar min närvaro on-line.

marknadsföringsplattform

Efter detta har du, tillsammans med det som nämndes i förra blogginlägget, byggt upp en hel marknadsföringsplattform som du kan jobba vidare på. En plattform som ger dig oförutsägbara möjligheter vilka  poppar upp lite varstans.

Nu kan du rentav ge i uppdrag åt folk att skriva artiklar, översätta, recensera, blogga om din bok, publicera SEO-optimerade texter, locka Facebookkontakter, konstruera banners, och så vidare. Detta mot en extremt låg kostnad på internationella frilanssajter som oDesk.com och guru.com.

Huvudsaken är att du uttrycker din långsiktiga personliga passion. På det sättet blir marknadsföringen ett nöje där du automatiskt attraherar likasinnade.

skräddarsydda kampanjer

Om du skrivit en bok med hög försäljningspotential och har en rejäl marknadsföringsbudget (över 100.000 kr) kan du istället vända dig till team som specialiserar sig på att få din bok att hamna överst i Amazon-rankingen via skräddarsydda kampanjer. Du kan då få så pass hög närvaro on-line att det blir starten på en ny karriär.

Ha det så kul! Och hör av dig om du har frågor.

© Stefan Loå

ps. Gammelmedia i form av pressreleaser, traditionella artiklar, och sedvanlig reklam berörs inte här; liksom intervjuer, boksignering, release-tillställningar, bokpresentationer i bokhandel, föreläsningar som läggs upp på YouTube, samt framträdanden på bokmässor, trots att de kan vara klart värdefulla medel.

Läs också Hur en bok förändrade världen, Publicera på Amazon – del 1, Publicera på Amazon – del 2 och Publicera på Amazon – del 3.

Fler inlägg i gästbloggen

Marknadsför din bok on-line ÄR ETT INLÄGG I GÄSTBLOGGEN.

6 reaktioner på ”Marknadsför din bok on-line”

  1. Schyssta tips Stefan 🙂 håller själv på att skriva min egen bok förtillfället som jag skulle vilja sälja som onlinebok

    1. Hej Therese! Amazon-artikeln beskriver egenutgivning. Känner inte till någon sajt som på ett bra sätt samlar kontaktuppgifter till förlag du kan pitcha ditt manus till, men kanske någon annan göra det? Tycker det är bra att söka upp de förlag som exakt matchar ens manus och fokusera på dem.

Lämna ett svar till Daniella Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top